Sidor

27 januari 2010

Minnen från middagsbordet.

Minns en gång, eller snarare flera gånger när jag var liten. Jag var nog runt 8-9 år då. Och mama frågade plötsligt mig och mina två systrar.
"vart bor du?"
och vi svarade (nu tänker jag ju då inte skriva från början vad vi svarade, och det har ni nog förståelse för.)
"vart ligger det?" >
''det ligger ***''
''och vart ligger det då?''
''det ligger i Stockholm.''
'' vart ligger det då?''
osv, med ''vart ligger det då'', och vi svarade.
i Stockholm, i Uppland, i Svealand, i Sverige, i norden, i Europa, på jorden, i vintergatan, i universum, i rymden.
När vi hade svarat på alla ''vart ligger det'' så sa mama ''detta måste ni kunna svara på''
Jag minns även att när hon fortsatte fråga ''vart ligger det då'' så skrattade vi tre och sa ''men du vet vart det ligger'' och mama sa ''nej jag vet inte vart det ligger''.
Ibland kunde vi bli fundersamma och säga ''vet inte'' och se lite hjälpsamt på mama som svarade på frågan, och så började leken om. Svarade man fel fick man börja om på fråga ett igen.
Men när jag sitter med A vid middagen så saknar jag lite den tiden när mama kom på dessa lekar.