Sidor

17 februari 2010

Lätt att hamna i tvingande rutiner


Carros (asperger) Rutiner

Ja precis som rubriken. Det är ''vanligt'' att om man har Asperger så har man sina rutiner som man gör varje dag. Jag har en del saker som jag gör varje dag. Inget som jag måste göra men som känns konstigt om jag inte följer dom. Listan intill som jag fotat samt skrivit har jag själv egentligen ingen som helst användning av efter som att jag kan den utantill, med tanke på att jag följt den med vissa förändringar i ca 6 månader. Som det står på listan, att om någon av rutinerna skulle brytas eller bli fel, så är resten av dagen oxo fel, div. förstörd.
Om en rutin för mig bryts så blir jag irriterad, arg ledsen och kan få ångest beroende på vilken rutin som bröts och hur den bröts. Ett exempel är från förra veckan när A var hemma en dag innan han skulle börja i stallet. Allt blev helt konstigt av att han var hemma. Jag kunde inte göra det jag brukar och inte på mina egna villkor heller.
Det blev helt fel när jag var tvungen att dela rutinen med A. Jag blev arg och irriterad av att han var där. Och det var ju inte alls hans fel att han var tvungen att vara hemma. Han vet om att jag har mina rutiner och vet numera hur han ska hantera dom för att detta inte ska hända :)
På helgerna funkar det att han är hemma för då har jag inte samma typ av rutiner. Men om han som förra veckan var hemma, blev allt helt fel. Inget funkade.
Ett annat exempel är om någon skulle ringa under en av rutinerna som för mig kanske är en av den viktiga. Så kan jag låta irriterad i telefonen, och försöka få personen att lägga på. Jag kan ljuga ihop att jag är trött eller att jag är stressad för att jag ska iväg, eller att jag är upptagen och inte har tid.
Oftast så brukar personen som ringer uppfatta detta som något illa menat direkt mot honom/henne men det är inte alls vad jag menar. Jag vill bara att personen ska lägga på så att jag kan fortsätta med det jag höll på med.
Ett tips om detta skulle hända den som ringer är att fråga när du ska ringa nästa gång ist så säger jag en tid som passar bättre.
Jag både hatar och älskar mina ''rutiner'' dom får mig att må bra och samtidigt dåligt. Jag mår bra av att ha en dag bestämd, att ha något att göra hela dagen. Men jag mår dåligt av att om rutinen bryts så blir hela dagen helt förstörd oxo.

Är jag den enda som har dessa Rutiner? Eller har du oxo dom, oavsett om du har Asperger eller inte så vill jag veta.

Länkar: Asperger-wikipedia

Asperger-Attention