Sidor

22 februari 2010

Spiral Scrubbie- how to ;P

Hur du virkar en ''Spiral scrubbie'' En Japansk disksvamp.

Förkortiningar och beskrivningar kan du lära dig här
Lär dig virka med Bolibompa här (video ca 4 minuter)
Hur du ökar och minskar maskor kan du läsa om här

Ja i dag hade jag då tråkigt igen så jag virkade en disksvamp. :D
Här har ni mönstret på den!

Du behöver:
en virknål i stl. 4-4,5
en sax, och garn så klart. Det blir mkt finare om du har olika färger, som bilden intill ----->

Gör så här:
Glöm inte att spara en garn bit i varje ända, dom ska du ha när du syr ihop allt senare.
Börja med 21 lm, vänd, 20 fm, 1 lm, vänd.
Varv 2 (och alla jämna varv): minska 1 m (= 2 fm ihop), 17 fm, öka 1 m (= 2 fm i samma m), 1 lm, vänd.
Varv 3 (och alla udda varv): öka 1 m (= 2 fm i samma m), 17 fm, minska 1 m (= 2 fm ihop), 1 lm, vänd.

Virka totalt 26 varv.





När du virkat alla 26 varven, så ska du sy eller virka den till en ''tunnel''. (Virka med smygmaskor.)
Jag kunde inte hitta min garnnål Så jag virkade. Det är lite svårt att försöka sy garn med en vanlig sytråds nål ;P
När du sytt hela vägen så att det bildar en tunnel är det dags för bilden nedanför, denna vackra som jag fixat i paint ;D


Nu ska du tråckla, om du gör detta med virknålen som jag gjorde så tråckla med ''fel'' ända av nålen, alltså inte med virkhuvudet först. När du tråcklat en bit så tar du med dig garnbiten igenom tråklingen. Gör så hela vägen runt, och sedan drar du åt som på ''steg 7'' Dra inte så hårt att tråden går av bara! Du kommer behöva den.
Gör lika dant på ''andra sidan'', dra sedan igenom tråden till ''ovansidan'' av ''bollen'' och snyt en knut taigt så att ''svampen'' blir lite mera platt.
Nu är det bara att diska, så blir mamma och resten av familjen glad! Glöm inte att tvätta den då och då. Annars blir den äcklig. Annars kan du ju göra en ny bara. Lycka till!