Sidor

17 mars 2010

Japanskt inspirerat- till lunch

Idag äter jag ris till lunch. Känns ganska tråkigt eftersom att jag inte har så mycket pengar just nu så jag kan inte laga någon mer spännande lunch än detta. Det är typ som risotto men gooodare.
Men men gott är det! och här har ni mitt grund recept:

1 port: (dubbla till två ect.)
2 dl vatten i en kastrull att koka
½ dl ris i.
1/4 dels buljong tärning av valfri smak
ca 2 msk okota röda linser

Koka allt detta i ca 10-15 min. Om vattnet tar slut innan riset och linserna är mjuka så slå på mera vatten bara.
När detta är klart häller du i ca ½ dl frysta ärtor ½ msk vinäger och 1 msk japansk soya. Rör runt allt och lägg på ett lock tills ärtorna är tinade. Och sen om man vill så kan man grov hacka inlagda rödbetor att lägga ovan på.

Alla ingredienser går självklart att byta ut, ja utöver riset då.
tex. böngroddar, champinjoner, wook grönsaker, majs, skinka ect.

Färdigt att serveras! Äts med pinnar, dryck en kopp grönt te!
Mumma! Lycka till!