Sidor

25 oktober 2010

Tips när du färgar håret själv.


Här är några av mina tips när du färgar ditt hår själv.
När man färgar håret så är det såklart nästan alltid lättare när man får hjälp av någon kompis/syster/bror ect.
Men jag brukar färga mitt hår själv. Och då är det såklart inte alltid så lätt att se vad man gör, speciellt inte när man som jag inte har någon spegel att se bakom med.
Men när jag färgar håret så brukar jag alltid ha någon ofrivillig tedens att spilla färg på både golvet, handfatet och även mig själv. Och detta har börjat hända allt mer ju längre mitt hår blir.
När jag lägger i färgen i håret så viftar jag på något underligt sätt med håret runt i bak så när jag vänder mig är är det små droppar på golvet... suck suck suck.

Jaja för att undvika att färgen går in i golvmattan, så lägger jag alltid ut reklamblad eller andra typer av tidningar på golvet, inte handdukar, man vill ju inte ha prickiga handdukar, även om prickar kan vara fint, så är miss färgade prickar inte lika fint. Tidningarna slänger man ju ändå :D
På handfatet tvättar jag alltid bord färgen med rengöringsmedel och disksvamp, för att vara säker på att inte färgen fäster. Detta gör jag så fort jag har tagit av mig handskarna och färgen sitter i håret.
För att undvika att färgen skvätter mera utanför badrummet sätter jag även upp håret mitt på skallen med en hårklämma, då ligger det där det ska och man slipper dropp.

Om jag fått färg på ex. öronsnibbarna eller pannan så tar jag det efter att jag tvättat rent handfatet, med vanligt tvål o vatten och en bit papper, men nu mera har jag börjat använda en ren disktrasa som jag klippt i fyra bitar. Det tar bättre.

När det är dags att skölja ur håret så gör jag som vanligt jag böjer mig över badkarskanten. Tidigare hade jag inte bakkar och då ställde jag hela mig i duschen :P
Innan jag sköljer ur håret har jag en mr mopp redo med rengöring och ljummet vatten. När jag är klar med ursjöljningen så skrubbar jag även ut badkaret med rengöring och disksvamp, för färgen tro det eller ej, ligger kvar som en "osynlig" hinna i vattnet, och du kommer märka när du skrubbar att skummet av tvålen blir färgad av färgen du hade i håret.
Som idag blev mitt skum alldeles lila... Nej jag färgade inte mitt hår lila, men svart och grundfärgen verkar vara lila :P
Om man inte skrubbar ur badkaret/handfatet så kan det få en "skitig lyster", om man som jag färgar håret svart kan badkaret/handfatet se grådaskigt och skitit ut, och det är ju inte så trevligt :P

När detta är helt klart skurar jag av golvet med mr mopp och sen är jag klar!

När jag inte gjort detta direkt efter för att "jag tar det sen" så går det inte bort! Jag får stå och skrubba och skrubba för att få bort det.

När det kommer till färg märken så föredrar jag faktiskt budget varianten Jane Hellen Mood. Den finns på bla. ÖoB, ICA, Coop, Rusta och kostar oftast inte mer än 30-60:-
Den är dryg, täcker bra, och sitter hur länge som helst! Jag färgade mitt hår sist för 1år sedan och det syns nästan inte, mitt hår blev bara lite mera röd/brunt efter ca 3-4 månader.
MEN Jag rekommenderar INTE jane hellen när det kommer till blondering/blekning! Det svider satan, och man får som frät skador i hårbotten! Då rekommenderar jag hellre schwarzkopf poly blonde.

Så det är mitt tips.

Kanske skrivet ett inlägg senare om hur jag gjorde när jag blonderade mitt hår från svart till blont :D Så får ni veta min lilla hemmlis om hur jag faktiskt lyckades undvika att det blev just gult som det kan bli ^^