Sidor

13 december 2010

Carros grönsakssoppa


Ja, min grönsakssoppa, eller prutt soppa som jag själv kallar den för. Eftersom att man pruttar lite av den, med tanke på alla fibern :D Men smarrig som attans är den, så jag rekommenderar den stark!

Ja detta är alltså ett klassiskt recept på grönsaks soppa. Som jag har gjort om lite. Oftast så ändrar sig detta recept beroende på vad jag har hemma.

Du behöver:
10st normal stora potatisar
5st morötter
3st normalstora gula lökar
3st vitlöks klyftor
1 st palsternacka
1st selleri
1 purjolök
2 st paprika
½ påse spenat
2st buljong tärningar
ca 1½-2liter vatten

Chilli efter smak (kan uteslutas)
1 pkt matlagnings grädde

Gör så här:
Skala och grovhacka alla grönsakerna, löken och vitlöken.
Lägg alla grönsakerna i vatten, i en stor kastrull.
Låt allt utom matlagnings grädden koka i ca 30min eller tills allt är mjukt.

Mixa nu allt, med ex. en mixer stav, eller i matlagnings beredaren. Om du gör i matlagnings beredaren, så rekommenderar jag att du gör det i omgångar.

Häll nu i matlagningsgrädden och rör runt.

Det kommer behövas späs med mera vatten alt. mjölk efter smak, om du inte vill äta pure ist för soppa :D

Häll upp i skålar, och ät med en klick CR fragie och baguette! Mumma! :D

Det som blir över (vilket det blir om du inte är en stor familj) går alldeles utmärkt att frysa in, i tex. CR fraige burkar, eller andra byttor du har hemma. Bara att ta fram och tina, så kan du äta det igen :D