Sidor

17 januari 2011

AD/HD hos vuxna

Ja då var det AD/HD frågorna då.

Tycker att dom påminner en hel del om Bipolär oxo.



1. En känsla av att aldrig få någonting gjort

Nej faktisk inte. Tycker nog att jag ofta känner att jag fått mycket gjort.
Speciellt på konst och vardags fronten

2. Svårt att organisera göromål

Nej inte det heller. Jag tycker att jag är bra på att organisera dagens aktiviteter,
Däremot om dom blir störda av oplanerade saker, om någon annan tycker att man
ska göra något som att gå och handla när det inte finns med i min plan, Kan jag bli väldigt stressad.

3. Kronisk ångest eller svårigheter att komma igång

Nja. Jag har inte kronisk ångest. Jag har ångest regelbundet kan man nog säga,
jag får det då och då. och oftast relaterat
till något som händer, om ajg blir stressad eller så.
att ha svårt att komma igår är däremot något jag ofta har.
Kan ha en plan men det tar ofta väldigt lång tid innan jag sätter det i verk.

4. Många projekt på gång samtidigt; problem att fullfölja

Ja. Det stämmer. Jag har alltid massa projekt samtidigt, och hälften blir sällan klara...

5. Tendens att säga vad som faller en in, ofta utan tanke på omständighet eller tidpunkt

om detta innebär att jag kan säga saker som kanske inte är allt för passande att säga i en viss situation. Ja.
Jag kan säga saker som många ofta missuppfattar.
Jag brukar säga att jag är rakt på sak. Även om det kan innebära att någon blir ledsen.
Så är ju inte de jag menar att göra... :(

6. Ständigt sökande efter nya stimulanser i tillvaron

Nja. Jag gillar inte nya situationer. Jag tycker att det är skrämmande.
När jag är Manisk/hyper däremot,
vill jag ständigt testa nya saker. Ofta kan det innebära farliga saker som kan skada mig eller andra.
Vilket kanske inte är allt för bra

7. Blir lätt frustrerad, uttråkad

Ja. Det stämmer.

8. Lättdistraherad, svårt att fokusera koncentrationen längre tid, "glider lätt iväg" i tankarna

Ja. Det hade jag "grava" problem med när jag gick i skolan.
Och kan nog säga att jag fortfarande har det.

9. Ofta kreativ, intuitiv, hög intelligens

Hihi Kreativ måste jag få säga att jag nog är. :D Intelligent däremot.
Jag menar inte att jag är korkad. :P
Jag kan säga att jag slutade skolan i 7:an och innan dess var jag inte
med på lektionerna. Dagdrömde mycket och på det viset missade jag en massa.
Så Jag är inte så allmänbildad direkt

10. Svårigheter att "gå den formella vägen", följa den etablerade, korrekta proceduren

Hmmm... Detta förstod jag inte hehe....

11. Otålig; låg tolerans mot frustration

Ja.

12. Impulsiv, verbalt och/eller i handling

Ja. Impulsiv kan man nog säga att jag är. Hehe...
Samma som på påstående nummer 5.

13. Tendens att ständigt oroa sig i onödan

Inte ständigt. men ofta när det handlar om att tex.
gå på stan eller andra platser som har mycket folk, så som kalas, partyn ect.

14. Känsla av att något negativt kommer att hända, osäkerhet

Nja. Det hade jag problem med förut. Nu försöker jag träna på att det där
"om" att det är ok om det händer.
Att jag när det där OM händer då får hantera situationen och att inte
bygga upp en skräck OM det inte kommer hända.

15. Känslo-svallningar, humöret åker berg-och-dalbana

Ja. Oftast så hänger jag själv inte med. Ibland kan det vara otrolig jobbigt.

16. Rastlöshet

Ja. Väldigt ofta. Jag måste nästan alltid ha något att göra.
Jag kan sällan bara sitta ned och "ta det lugnt" Jag måste göra något.
som virka, sticka, läsa titta tv/film ect.

17. Tendens att fastna i missbruk

Nej. Faktiskt inte. Eller det beror på. Jag har ju lyckats hålla mig borta från droger och alkohol.
När jag väl dricker alkohol så kan jag sällan inse när man har druckit tillräckligt. Oftast så blir det FÖR mycket.
Jag är ju rökare, och när jag väl lyckats sluta så kan jag säga att ett annat
"missbruk" kommer in i bilden, som att jag missbrukar mat, äter för lite, för mycket.
Jag börjar bita på naglarna, coh destruktiva beteende kommer in i bilden.
Så jag röker nog för att undvika dom problemen. Vilket många kan ha väldigt svårt at förstå...

18. Kroniskt dåligt självförtroende

Ja och nej. Det beror på hur jag mår. Mitt dåliga självförtroende.
Visas sig på ett sätt som folk uppfattar som att jag är blyg. Lite väl blyg.
Jag vågar sällan prata med främlingar, vågar inte ta plats, säga vad jag tycker och tänker ect.

19. Felaktig själv-bild

Nja jag vet inte riktigt vad eller hur jag ska svara på det. hehe..