Sidor

17 januari 2011

Asperger syndrom

Ja som ni kanske redan vet så har jag AS Asperger syndrom.

Och när jag läser och googlar på dom diagnoser som jag har så finns det ju det där irriterande ordet
KÄNNETECKEN eller SYMTOM

Och ja. Nu tänkte ju jag då skriva mina svar på dessa SYYYYMTON.

Vad jag tycker om det, och vad jag har och inte har ect. :P

Kan ju skriva redan nu att ajg är inte den bästa på ordförståelse. Så vissa av mina svar kankse inte alls har med själva påståendet att göra.. Jaja.... O.o


Kognitiva svårigheter:

  • Begränsad förmåga att förstå hur andra tänker och att leva sig in i andra människors situation.
Nja... Begränsad förmåga, jo ja det har jag väl. Jag kan ofta ha svårt att förstå mig på andra människors känslor, dom kan förklara vad dom känner, tycker och tänker om och om igen, och jag vet ju vad dom menar men jag kan inte leva mig in i deras situation och ha förståelse för det. Jag känner inget medlidande, OM jag själv inte har upplevt det. hehe..

Knasig förklaring jaja... Nästa påstående.
  • Begränsad förmåga till ömsesidig dialog, vilket kan beskrivas som svårigheter att förstå det outtalade och att läsa mellan raderna.
Haha läsa mellan raderna ja... Jag tar det mesta ORDAGRANT.. eller typ allt. hehe...
  • Svårt med planering och organisering av tillvaron (behov av rutiner).
ja. Ja och ja.... detta stämmer mycket. Som i torsdags så var A hemma sjuk, och alla mina små ritualer blev hel knas, jag har mina små ritualer som jag omedvetet gör varje dag och när han då var hemma så kunde jag inte göra dom som jag brukar, det var liksom något i vägen.
A gjorde ju sitt bästa genom att vara i sovrummet hela dagen fram till 16 eftersom att han brukar komma hem då. :P

och planering är viktigt för mig. Ex. säger man att man ska ses på en plats kl den tiden. Och så kommer denna människa för sent några minuter. Då kan jag bli jätte irriterad och tycka att det är dålig stil att komma försent Även om det handlar om 1 minut till 30 minuter :P
  • Begränsade eller enformiga intressen.
Enformiga intressen vet jag inte om jag har. Alltså denna fråga tolkar jag som något negativt. Typ som att det är dåligt att jag för det mesta bara gillar att göra konst eller pyssla?
jag fattar inte riktigt det där. Skiter i att svara....
  • Fixeringar och låsningar i beteendet.
Samma som när A var sjuk i torsdags. Allt hamna knas och jag blev irriterad på att jag inte kunde se det där tv programmet som jag alltid tittar på, för att jag var tvungen att dela tv:n med A som kanske inte alls gillar det programmet.
Eller jag som alltid varje morgon kl 9 diskar kunde inte göra det för att A blev irriterad av mitt skrammel.
Ja det är irriterande när sånna "låsningar i beteendet" blir störda hehe...
  • Konkret tänkande; uppfattar saker bokstavligt.
"kors i taket" Carro tittar upp
"släpa inte benen efter dig" Carro skrattar
"kan du kasta hit ett öga" Carro börjar gråta
  • Problem med tidsuppfattning.
Tids uppfattning? Jag har super koll på tiden jämt, alltid.
Att jag däremot inte kan minnas vilken dag och vilken tid som jag gjorde en viss sak är en annan sak. Jag har sten koll på tiden och tider som ska hållas.

Styrkor:

  • Starkt intresse för hur saker och ting fungerar och samverkar
Mitt favorit program är "how it´s made" på diskovery.
mina vanliga frågor till mamma när jag var liten, var oftast hur man gör vissa saker, eller vad vissa ord betyder och varför dom gör det ect ect. Mamma svarade alltid "jag är ingen ordbok!" och jag svarade "nej men du är vuxen" och enligt mig har alla vuxna svar på allt.
Nu har A fått ta över rollen som mänsklig ordbok haha :D
  • Bra tålamod för specialområdena
jag har alltid bra tålamod när det är saker som jag är intresserad av.
Saker jag inte är intresserad av blir jag bara irriterad av att prata om eller hålla på med. hehe..
  • Informationsinsamling
Ja samma som på frågan om"Starkt intresse för hur saker och ting fungerar och samverkar"
  • Starkt logiskt tänkande
hmm. Jag har alltid tyckt att jag har det. :P
  • Mönsteridentifiering
hööö?? vad e det?
  • Problemlösning
Nja jag och nej. Jag är bra på att lösa problem. Tills jag tappar tålamodet, då kastar jag det problemet i vägger alt vänder på klacken och går.
  • Målmedvetenhet och envishet
Envis? Jag trodde det var något jag ärvt av min mor och far :P
Ja jag är extremt envis... Ibland kan det vara ett hinder...
Målmedvetenhet? Altså typ att jag vet vad jag vill? Är inte det samma som envis?


Ja... hehe.... Ja

Jag vet inte hur jag ska avsluta detta inlägg....

ni kan väl svara vad ni känner igen er själva i? :D