Sidor

31 januari 2011

skola, ja eller nej?

Jag har starka funderingar på att ta tag i min utbildning igen.

Jag har ju som sagt inga grundskole betyg alls, eftersom att det har varit en hel del trassel på skolfronten under min tonår.

För snart 2 år sedan så var jag på möte för att göra lite tester om hur jag ligger till i matte svenska och engelska.

Det jag minns i från dessa tester är att dom sa:

"Ja du är ju på universitetsnivå i svenska, så där behöver du egentligen bara åka till någon skola och göra 2-3 prover så har du nog MVG inom 2-3 veckor. Du har ju större kunskap i svenska en vad dom flesta gymnasie lärare"

När jag fick höra detta så blev jag ju självklart väldigt glad, kände mig stolt, men samtidigt otroligt förvånad eftersom att min sista svenska lektion som jag gick på var i åk. 7

Om matte sa dom:

"I matte ligger du på gymnasie nivå, så där skulle du bara behöva plugga ikapp i bråk, så det går nog fort där med."

När det kom till engelska så sa dom:

"Du har en otrolig språk förståelse, du kan både lyssna och läsa otroligt bra i engelska, men när det kommer till att skriva så har du en hel del stavnings problematik. Du gör en del slarv fel och stavar fel på ett sätt som en person i 8:an skulle göra."

När vi till sist var klar med alla tester och i genomgångar så kom dom fram till detta:

"Ja vi förstår inte riktigt varför du ska behöva gå tillbaka till ett klassrum överhuvud taket, med tanke på hur bra till du ligger i grundämnena. Vi har inte sett någon på många år som har dessa kunskaper som du har, trots att du som du säger och som vi ser på dina papper, inte har gått klart grundskolan."

Så mina funderingar, är att leta fram alla dessa papper från detta och ringa upp kvinnan. Som sa till mig att det är bara slå en pling så får jag komma, och det bästa var om jag ringde i början av året så vi hinner skriva in mig på någon skola. Enligt henne så skulle jag vara klar med grundskolan innan oktober, eftersom att kurserna börjar i slutet av augusti. När jag fick veta detta så blev jag lättad eftersom att mitt tålamod är inte direkt min starkaste gren...

Ja, så imorgon eller på onsdag få jag nog ta och traska upp på vinden och leta fram den där super feta mappen med alla papper.

Jag har nog inte långt kvar tills även jag har en utbildning, och snart kanske kan komma vidare att få gå en "riktig" utbildning och faktiskt få utbilda mig till något som jag kommer att ha användning av när det kommer till jobb sökande, och karriär.

Frågan är ju bara, vad skjutton vill jag egentligen bli?

Har du några tips? Vad gick du för utbildning? Ångrar du din utbildning? Ja, jag vill veta allt :D

Kram så länge! :D