Sidor

3 april 2012

Uppsats

Det är mycket i skolan just nu. Många uppsatser att skriva, och när man redan har skrivit ett 10 tal, så måste jag säga att inspirationen försvinner allt mer och mer. "Vad ska jag skriva om egentligen?" Jag har skrivit det mesta...

Läxan just nu är att skriva ett "Därför...."

Uppsatsen ska ha en rubrik på ett Därför... ex. Därför har jag katt, tycker jag om lakris, läser jag böcker, tittar jag på tv... ect.

Sen ska den ha en ingress. (Inledning)

Efter det ska den innehålla tre teser (varför, anledningen, argumenten för) som förklarar därför. ex. För det första så... för det andra... och för det tredje...

Sen ska den avslutas med något som inte är skrivet i ord, men som får läsaren att tycka samma sak. Ex. lakris är bra för själen, man blir pigg....... vetenskapliga studier visar att....
Man får inte skriva "Du ska börja äta lakris för att..."
Och avslutningen ska även inkludera en kortfattad genomgång om teserna.

Och detta är svårt!!!!

jag kan komma på många därför, men inget därför är tillräckligt bra för att skriva en uppsats på detta sätt i.