Sidor

31 mars 2013

Gör ditt eget plockepinn


Gör ditt egna plockepinn!!


Du behöver:
* 41 st Grillpinnar
* Någon slags färg, inte vattenfärg dock. 
Färg kan vara tex akryl färg, vattenfast penna eller nagellack.
*En tång som du kan knipsa av pinnarna med.
*Något att mäta med, en linjal, måttband ect.
*En kartong, tex mjölkpaket.
*Något vasst att göra små hål i kartongen med tex en gammal bläckpenna, eller en syl.
* Engångsnagelfilar, det är lättast, men det går bra med vanligt sandpapper också.
*något att vässa med, en mora kniv. Jag tog en gammal sketen pennvässare som skulle kastas.
*och en skolpenna.


Gör så här:
Plocka ut 41 grillpinnar, se till att ha några extra ifall att någon går sönder när du pysslar. eller om det är någon som inte enligt dig är rund nog.
Och mät ALLA pinnar så att dom från den spetsiga sidan blir 20 centimeter långa, markera med pennan där. 
När du gjort detta, så knipsar du av dom på markeringen, jag tog en avbitartong. En säckatör eller en gammal sax du inte är rädd om går bra..
Nu ska du göra ändan spetsig, jag vässade försiktigt med pennvässare, du kan även tälja, men kom ihåg att ALLTID tälja ifrån kroppen.
När alla är spetsiga ska du fila dom så att dom blir lite lena och jämna i spetsen.

Nu är vi nästan klara!
Nu ska du markera med pennan ränder på pinnarna. Du kan även vara "lat" och måla alla pinnar helfärgade, jag valde ränder för att om jag spelar om ett år så kommer jag ha glömt vad varje färg har för poäng, så jag målade en rand för varje poäng.

Så här mätte jag var ränderna ska sitta.
Lägg pinnen på ett linjerat block, så att pinnens ändar ligger mot varsin rand.


Nu kan du markera på varje pinne med en penna.

15 pinnar ska ha 3 ränder rosa/röd
15 pinnar ska ha 2 ränder grön
5 pinnar ska ha 5 ränder blå
5 pinnar ska ha 10 ränder gul
1 pinne ska ha 20 ränder svart

Att jag valde dessa färger till pinnarnas poäng värde var för att det köpa spelet plockepinn har dessa färger och poäng, och spelar jag med en kompis som har helfärgade pinnar så kommer jag ändå ihåg värdet på pinnarnas färger.

Nu behöver du kartongen.
Ta en linjal och gör ett random rutmönster på kartongen med en penna, ta sedan en vattenfast penna och gör en prick där sträcken möts. 
Gör nu ett litet hål i varje prick, med tex en gammal bläckpenna du inte är rädd om, eller en syl, en spik en grövre nål ect. Alt spetsen på en sax, tex nagelsax.
(pricken är bra att ha för då ser du lättare var du ska placera pinnarna)

Nu är det dags att måla :D
Det gäller att vara stadig på handen så att ränderna blir jämna.
Om du inte är det så kan du sätta masktejp där det inte ska vara färg, och måla, och sedan ta bort tejpen.
Den svarta pinnen målade jag med svart sprit penna, det var lättast.
De rosa pinnarna målade jag med nagellack, för jag ville ha neon rosa :P
De gröna pinnarna ville jag också ha i neon, då tog jag en klick med gul färg (akryl) och en liiiiten klick med grön och blandade detta tills jag fick den nyans jag ville ha.

När du har målat pinnen sticker du ner den i hålet på kartongen så att den får torka.


När alla pinnar är målade plockar du så klart undan allt pyssel, så att det är städat :P
När pinnarna är torra (med akryl färg tar det max 10 minuter) så spelar du eller väntar till i morgon, när du inte använder dom kan du ta en hårsnodd så att pinnarna sitter tillsammans. :D


Hur spelar man?

Det som är bra är att du kan spela med dig själv, men det är såklart roligare om ni är flera.

Gör så här:

Ta alla pinnar i båda händerna och släpp taget så att dom ramlar ut på bordet/golvet helt random.
Plocka nu försiktigt en pinne åt gången, UTAN att dom andra pinnarna rör sig.
Den svarta pinnen är den ENDA pinnen som du på peta med. Hjälp pinnen. 

Om pinnarna rör på sig så får du inte ta pinnen som orsakade rörelsen. Räkna nu ihop poängen, och sedan är det nästa persons tur.
När alla har spelat så är det personen med högst antal poäng som van.

Jag brukar köra, att om pinnen rör sig på grund av att man råkade andas på dom så är det ok, men om det är tröjärmen eller liknande så är det inte ok.
Om den andra spelaren ser att det rörde sig men du själv missade detta så är det ändå över. Den andra spelaren måste dock kunna säga vilken pinne som röde på sig.


Lycka till!!!

Kommentera gärna om ni har pysslat ihop ett, och om ni har tips på hur man kan göra pysslet lättare! :D