Sidor

9 april 2013

Inte en dag för ömtåliga fjärilar

Jag vet inte längre vem jag är, eller snarare, vem är jag imorgon? Nästa år? Finns jag då?

Idag mår jag något bättre än vad jag gjorde igår, men jag känner redan nu, en timme efter uppvaknandet, att jag börjar dala igen.

"jag orkar inte en till depression nu" -jag
"tror du jag orkar det då?" -alex

Mår dåligt av att höra hans ord eka i huvudet. Både jag och Alex vet mycket väl om att jag inte kan rå för mitt psyke. Men det märks allt mer tydligt hur mycket mitt mående egentligen påverkar världen runt om.
Hörde Alex prata med sin chef igår, hörde över honom. Blev ledsen att mitt psyke inte bara påverkar mig, utan även hans jobb. ".....jag kan inte garantera att jag kan göra det.... jag måste reservera mig för hur Carro mår.....ja hon har börjat må dåligt igen.....jag gör mitt bästa för att...."

ja..... Vad ska jag säga. Jag blir bara påmind om när jag var tonåring och bodde hemma. Hur mammas arbete blev gravt påverkat av mitt mående, hur hela familjen blev det. Nu har jag flyttat hemifrån, och mitt mående har slutat påverka mammas jobb, det påverkar iallafall inte i samma grad som för ett par år sen. Det jobbiga är att det har förflyttat sig till Alex jobb.
Som en sjukdom, som en smitta, sprider dig sen, förflyttar sig mellan olika offer.
Jag känner mig som ett gift, eller nej, JAG känner mig inte som ett gift, det känns som att jag är en behållare åt en gift, en slav, ett offer.


Klockan är snart 9, och min boeendestödjare kommer då. Jag vet inte ens om jag orkar med det.
Jag orkade knappt gå upp ur sängen i morse.
Vill bara ringa till mamma, be henne komma hem till henne, få ligga i hennes soffa och dricka te, ha mamma som sällskap, tryggheten.
Alex är även han min trygghet. Men det finns inget som kan så sin egna mamma.
(Nu finns det ju dom som inte har en mor eller far, men dom har ju oftast en annan figur som representerar trygghet, en kompis, moster eller liknande)

Nu ska jag nog gå ut och röka. Försöka ta mig i kragen, försöka orka med ännu en dag.